1. Tandtråd avlägsnar bakterier där tandborsten inte kommer åt

Eftersom tandtråden är tillräckligt smal för att komma åt mellan tänderna så rengör den effektivt mellanrummen mellan tänderna, där bakterier lätt fastnar och kan utgöra grogrunden till kariesbildning eller tandlossning. Tandtråden fyller därmed en unik funktion eftersom de bakterier som samlas mellan tänderna i allmänhet är svåra att komma åt om du inte använder tandtråd och istället nöjer dig med att enbart borsta tänderna. Det allra viktigaste för en riktigt bra munhälsa är att du rengör tänderna regelbundet, både med vanlig tandborstning och med tandtråd som rengör mellan tänderna.

Tandborste tandtråd

2. Tandtråd förebygger tandlossning

Inflammationen som orsakar tandlossning orsakas av bakterier som samlas på och mellan tänderna. Det är lika viktigt att rengöra mellan tänderna som att borsta tänderna morgon och kväll. Om mycket bakterier samlas mellan tänderna riskerar det att orsaka en tandköttsinflammation, vilket ofta märks på att tandköttet blöder när du borstar tänderna eller använder tandtråd. Tandköttsinflammationen kan ofta behandlas genom flitig tandtrådsanvändning i en eller ett par veckor. Om tandköttsinflammationen däremot inte behandlas i tid riskerar den att utvecklas till tandlossning, eftersom vävnaden runt tänderna försvagas, men det kan du alltså förebygga genom att regelbundet använda tandtråd. Om du är räd om dina tänder och vill behålla dina tänder hela livet är det därför klokt att använda tandtråd så ofta som möjligt.

3. Tandtråd är ett kostnadseffektivt komplement till tandborstning

Tandkräm och tandborste är dina grundredskap för en god munhygien och en fräsch mun, men tandtråden är minst lika viktig. Genom att regelbundet använda tandtråd kan du avlägsna bakterier mellan tänderna, vilket förebygger tandköttsinflammationer, som kan drabba människor i alla åldrar. Det ger dig sundare tänder och tandkött, vilket gör att du kan förebygga några av de vanligaste problemen som associeras med bristande munhygien. Du slipper kostsamma behandlingar hos tandläkaren och tandhygienisten och sparar på så sätt pengar.

Tandtråd kvinna

4. Regelbunden tandtrådsanvändning ger fräschare andedräkt

Den som är noga med att ta hand som sin munhygien och sköta om sina tänder med både tandborste, tandkräm och tandtråd ökar sina förutsättningar för en fräsch andedräkt. När du rengör tänderna och mellanrummen mellan dina tänder ofta hinner aldrig några större bakteriermängder samlas, vilket ger dig en naturligt fräsch andedräkt. Om du borsta tänderna två gånger och kompletterar med noggrann tandtrådsanvändning har du kommit en bra bit på resan mot en mycket god munhygien som förebygger karies, inflammationer och andra problem.

5. Tandtrådsanvändning förebygger gulnande tänder

En av de första effekterna av att inte använda tandtråd är att tänderna börjar gulna, vilket förmodligen får dig att inte vilja le. Bakterierbeläggningar orsakar nämligen ofta en gul beläggning på tänderna. Att helt hoppa över tandtråden kan med andra ord även bidra till att dina tänder blir betydligt gulare än nödvändigt. Om du vill försäkra dig om ett vitt och vackert leende är de därför klokt att göra tandtrådsanvändning till en del av din dagliga rutin, morgon eller kväll.

Vill du få renare tänder och boka tid hos en tandhygienist eller tandläkare? Vi är din tandläkare i Södertälje som du alltid kan vända dig till för vitare tänder, tandvård och tandhygien.

Kontakta oss på 08-550 866 12 eller lämna dina kontaktuppgifter i formuläret så hör en av våra medarbetare av sig till dig alldeles strax.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)